דיאלוג, ויכוח… שיחה

כשחברה גדולה יוצאת עם קמפיין פרסומי, עם מסר מילולי מסויים, שפה עיצובית מוגדרת ואמירה כללית שמעוררת תשומת לב, לעיתים קרובות זה מביא לגל העתקות. במקרה הטוב מעתיקים "רק" את צורת החשיבה, במקרים הפחות טובים – גם חלקים מהניסוחים והעיצוב הגרפי.

העתקות לסוגיהן חסרות תועלת ופשוט אסורות כיוון שפוגעות בזכויות היוצרים.

דבר אחר לגמרי – דיאלוג עם הקמפיין, התייחסות למסרים שהעלה והבעת נקודת מבט או גישה אחרת, שונה ומעניינת.

ובכן, ציטוטים, רמיזות, תגובות ישירות, הכפשות ורמזים עדינים – כל אלה קיימים מאז שקיים הפרסום.

מלחמות בין מגה-ברנדים, סכסוך בין מתחרים מקומיים, שימוש ברעיון אחד לקידום קמפיין מתחום אחר –  הם זנים שונים של דיאלוג, או יותר נכון, שיחה ע"ג המדיה בין החברות לבין הלקוחות.

אם זה מקדם את מטרות הפרסום (ולא רק מאחה קרעים באגו של הפרסומאים לאחר מהלך מבריק של אנשי קריאייטיב שעובדים עם החברה היריבה) זה לגיטימי ו… כדאי.

השיח שבין החברות הגדולות איננו הרמטי, ולא מעט חברות קטנות מנצלות את ההזדמנות "להכניס מילה" ולנסות למשוך תשומת הלב אליהן. במידה ואכן יש להן מה לתרום ואיך להעשיר את השיחה, התוצאות יכולות להיות מרשימות ביותר.

אגב, גם להומור עצמי יש פה מקום נכבד, וחברה שמסוגלת להתייחס לקמפיין של עצמה במין קריצה ואירוניה, יכולה לכבוש עוד לבבות ועוד לקוחות.

כך Dove – בניגוד ל-Victoria's secret, רואים יופי נשי:

OstlyeXn5Ck

וכך Mc Donald's שהתחילה למכור קפה, מתייחסת לעלויות קפה ב- Starbucks  בשילוט חוצות:

csENoc7-Nko

וכך התנהלה לה מלחמת פרסום בין קולה לפפסי. או יותר נכון, של פפסי מול קולה, כי האחרונה כמעט ולא התייחסה ליריבה הגדולה בפרסומים והתמקדה בעיקר בתועלות משלה. פפסי הוציאה ליין שלם של מודעות מבריקות ועוקצניות. בתמונה השניה אפשר לראות נהג של פפסי שמעדיף לשתות קולה:

 B2grymCctSM
cokeinpepsicar

וכך FedEx בחרה להראות שהיא החברה הטובה ביותר, והחברה המתחרה Ups משתמשת בשרותיה כדי להעביר משלוחים ללקוחות:

 oq7tUyfuqKc

וכך  Axe ענתה ל-Old Spice על הפרסום המדובר עם הסוס:

jzjHDblt3ac

וכך התנהלה מלחמת הענקים בענף הרכבים Mersedes, Audi, BMW ו-Volvo, ע"ג עשרות שלטי חוצות ומודעות בעיתונות, עם מסרים מתונים עד פרובוקטיביים ביותר:

 KqWSTz940Gs

OjgOqyIpWIA

IbJyrFA-bOU

A0753FaksVE

לא תמיד קל לשמור על רמת השיחה, לפעמים העניינים מתחממים והפרסום הופך ליותר אגרסיבי ופחות קריאטיבי, אך העיקר בפרסום – לא לאבד את תשומת הלב של הלקוח. אה, ולא לאבד את הלקוח עצמו.

עינת ויזמן  >>>  www.giraffic.co.il

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על דיאלוג, ויכוח… שיחה

  1. ריקה הגיב:

    תענוג לקרוא את הפוסט, את אלופה!! הראת לי נקודת מבט מרתקת על התחרות בעולם הפרסום שלא הייתי ערה לה עד כדי כך.

  2. אהובה לב תמים הגיב:

    עינת הכתבה מעניינת מאוד,מרחיבה אופקים והעיקר כתובה בבהירות ועניין רב
    תודה

  3. שגית הגיב:

    אחלה כתבה. השראה, ציטוטים והתיחסות היו ויהיו תמיד חלק מהיצירתיות של אנשים, שיש להם עיניים אזניים ואברי חישה נוספים. נראה לי שדווקא אנשים כמונו, שאין לנו רצון ויכולת לשפוך מליונים על פרסום, יכולים להתיחס באופן פומבי למסעות הפרסום מבלי לעורר את זעמם של הענקיים (הרי אנחנו זבובים חסרי יכולת להזיק לא?) ולגרוף בדרך קצת התיחסות לשירות שלנו. יאללה לפתוח את העיניים ולחפש את הטרמפ שלנו!!!
    תודה על הרעיון.

  4. כרמלה טל הגיב:

    מרתק!!!

  5. כרמלה טל הגיב:

    מרתק! נתת פוקוס על נקודות מעניינות ומאתגרות ללא ספק את אנשי הפרסום.
    העניין יוצר עניין והמטרה של המפרסם מושגת. כל עוד שומרים על גבולות הטעם הטוב…כולם יוצאים נשכרים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s